«Завод Смілянська Хлодня» – один з найбільших в Україні виробників заморожених овочів, ягід та фруктів. Підприємство, засноване в 2012 році, від самого початку роботи поставило високу планку щодо технологій, стандартів якості продукції та процесів управління. Обравши нішу заморожених продуктів, виробники взяли за основу технологію IQF, що дозволяє зберегти не тільки форму свіжого продукту, а і його якість та цінність для організму. Це дозволяє гідно конкурувати як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринку.

Ринок заморожених ягід, овочів, фруктів надзвичайно динамічний і постійно змінюється. Незважаючи на те що компанія доволі молода й активно працює у галузі лише 8 років, зауважує Сергій ТИМОШИН, генеральний директор групи компаній, до якої входить «Завод Смілянська Хлодня», підприємство накопичило достатньо великий досвід експортної діяльності (вона бере початок у тому ж 2012 році), трейдингу на внутрішньому ринку, а також надання послуг із заморожування та фасування.

Тимошин Сергій, генеральний директор групи компаній, до якої входить
«Завод Смілянська Хлодня»

– Як світовий, так і внутрішній ринок заморожених продуктів щорічно зростає. Стосовно внутрішнього ринку – щорічно спостерігаємо приріст як зі сторони споживача, так і зі сторони послуги (IQF-технології), – розповідає Сергій Тимошин. – Культура споживання заморожених продуктів набула нового значення і сенсу. Перш за все споживач вимагає наявності ягід, фруктів та овочів у «свіжому» вигляді цілий рік. Із цього погляду технології IQF практично немає альтернативи. З іншого боку, хотілося б відзначити приріст споживання заморожених продуктів B2B сектором: зараз виготовлення кінцевого продукту припадає виключно на заморожену сировину, за винятком fresh-технологій. Через це ринок заморозки розвивається як вертикально, так і горизонтально та набуває конкурентності в усіх аспектах. Можна виділити 5 основних позицій, з якими ми працюємо: фрукти, ягоди, овочі, овочеві суміші та гриби. Заморожені овочі оптом, заморожені ягоди та фрукти оптом – це якість яка оцінена в багатьох країнах ЄС: Польщі, Бельгії, Німеччині, Франції, Нідерландах, Угорщині. Основні фактори, що визначають актуальність асортименту IQF (Individual Quality Freezing) продукції – сезонність і попит. 

Зайцев Віктор, генеральний директор “Завод Смілянська Хлодня”

У чому полягають переваги Individual Quick Freezing? Швидке заморожування сьогодні – це єдиний 100% натуральний спосіб консервації продуктів, тільки IQF технологія дозволяє зберегти зовнішній вигляд, смак, структуру, корисні властивості початкового продукту, зауважує генеральний директор ТОВ «Завод Смілянська Хлодня» Віктор ЗАЙЦЕВ. І додає:

– IQF технологія, тобто індивідуальне шокове заморожування, – особливий спосіб переробки сировини. Вона являє собою швидкий вплив низьких температур, які досягають мінус 30–40 °С, що дуже швидко сковує плоди. Вода, яка міститься в клітинах, не встигає утворити великі кристали льоду, що руйнує клітинні оболонки. У результаті плоди залишаються цілими, і продукт при розморожуванні тримає форму. За своїми корисними властивостями заморожені овочі, фрукти та ягоди практично не поступаються свіжим. Це оптимальний спосіб збереження продуктів, при якому не використовуються консерванти й інші добавки.

Підприємство оснащене сучасним європейським обладнанням, придбаним у Польщі, Великобританії та Італії, що дозволяє працювати з широким асортиментом продукції. Виробничі потужності дають змогу виготовляти понад 12 000 тонн готової замороженої продукції на рік, а також фасувати її від 6 до 8 тонн на день.

– Окрім флюїдизаційного тунелю, який безпосередньо проводить шокове заморожування, виробництво «Заводу Смілянська Хлодня» оснащене великою кількістю ліній для переробки різних продуктів, миття, очистки, калібрування, бланшування тощо, – ділиться досвідом Віктор Зайцев. – Скажімо, машина для нарізання дозволяє отримати кубик, слайс, соломку, а також обрати нарізку – рівну чи рифлену. А ось оптичний сортувальник видаляє малозабарвлені, деформовані частини продукції, сторонні предмети. Справжньою подією стала поява на нашому виробництві машини для видалення чашолистика суниці садової (видалення хвостика у полуниці), що була придбана цього року в Італії. Жодне з підприємств України не має аналогічного обладнання. Ці машини надзвичайно ефективні та утричі збільшують продуктивність виробництва. Переважна частина нашого обладнання, тобто відсотків 80, – енергоефективне. Ми розвиваємось і доповнюємо наше виробництво інноваційним обладнанням, щоб відповідати високим міжнародним стандартам якості й конкурувати і за українського, і за іноземного споживача. IQF продукція нашого виробництва має високу якість та відповідає показникам безпеки (мікробіологічні показники, радіонукліди, пестициди, нітрати, токсичні елементи), викладеним у регламентах і директивах ЄС завдяки суттєвому зниженню ризиків за напрямами безпечності продукції, екології, охорони праці тощо.

У 2014 році завод був сертифікований німецькою компанією DQS за схемою сертифікації FSSC 22000. Наразі компанія проходить щорічний аудит і підтверджує сертифікацію за схемою FSSC 22000. Все вибагливіший споживач нині акцентує на простежуваності продукції – його цікавить не тільки те, хто переробив ягоди чи фрукти, а й те, у яких умовах їх вирощено, в якому регіоні і за якими технологіями.

– Ключовий принцип нашої компанії – висока якість готового продукту, тому особливе значення надається якості вхідної сировини. Перше знайомство з потенційною сировиною відбувається на фермерських полях, – зауважує генеральний директор ТОВ «Завод Смілянська Хлодня» Віктор Зайцев. – Зручна геолокація підприємства дозволяє постачати сировину для заморожування як із західних, так і з південних областей України. Ягоди, фрукти, овочі, які потрапляють на наш завод, проходять ретельний відбір – у виробництво беремо лише стиглі, здорові, ароматні плоди. Наші фахівці постійно стежать за тим, щоб продукт відповідав усім специфікаціям на свіжу сировину. Контроль якості відбувається на всіх етапах технологічного процесу, починаючи від миття, інспекції тощо і закінчуючи готовим замороженим продуктом. Таким чином, до споживача потрапляє якісна, корисна та легка у приготуванні IQF продукція.

Динаміка виробництва, зауважують підприємці, коливається з року в рік. У 2014-15 роках левова частка замороженої продукції припадала на овочі – 80–90% від річного обсягу. А от 2016 року обсяги заморожування овочів та ягід практично зрівнялися і становили відповідно 52% та 48%. У наступні роки спостерігалася тенденція до збільшення попиту на заморожені ягоди. На підприємстві пов’язують це зі світовим трендом здорового харчування.



Серед заморожених ягід стабільно є попит на суницю садову, малину, чорницю, смородину, бузину, ожину; серед овочів – на цибулю, моркву, картоплю, капусту броколі, цвітну, рідше – брюссельську.

– IQF продукція здебільшого експортується. Це пов’язано з багатьма чинниками, в тому числі з тим, що експорт гарантує вищу ціну за якісний продукт, – каже Віктор Зайцев. – Що стосується України, заморожені ягоди та овочі порівняно недавно почали входити в наш раціон. Поки що наше підприємство не робить основну ставку на ринок України, оскільки основний споживач орієнтується на мінімальну ціну при середній якості. Продукція ж нашого виробництва – високої якості, тому має великий попит за межами країни.

До країн ЄС експортується майже весь асортимент виготовленої на заводі продукції. Серед овочів найбільший попит на цибулю, моркву, перець, капусту броколі та цвітну, кабачки, томати, гарбузи. Із замороженої ягідно-фруктової продукції експортується чорниця, суниця садова, малина, бузина, вишня, ожина, слива, смородина, лохина. Проте ми тісно співпрацюємо з українськими торговими мережами, виготовляємо для них Private Label. Також дуже популярні вироблені на «Заводі Смілянська Хлодня» свіжозаморожені овочеві та фруктові суміші.

– За кілька останніх років світовий ринок заморожених ягід та овочів значно зріс, що відкриває нові перспективи для виробників. З іншого боку, зростає конкуренція з боку західноєвропейських колег, які здатні активніше реагувати на потреби споживачів завдяки швидким темпам розвитку ЄС, – пояснює Віктор Зайцев. – У будь-якому разі обсяги виробництва замороженої продукції залежать від багатьох факторів: погодних умов, урожаю, попиту внутрішнього ринку і закордонних споживачів, цін на свіжі та перероблені ягоди, овочі, фрукти.

Тож важливо розуміти, як працює цей бізнес, які його переваги і де можна спіткнутися.

– У сухому залишку маємо достатньо простий для розуміння процес і суть цього бізнесу: використовується спеціалізована технологія задля пролонгації терміну використання продуктів, які швидко псуються, – підсумовує генеральний директор ГК Сергій Тимошин. – Однак все не так просто на практиці. Існують свої особливості. Так, для споживачів ринку B2C з погляду якості мають велике значення фізіологічні параметри сировини. Тут необхідно брати до уваги зовнішній вигляд продукту, а це, як правило, потребує додаткових ресурсів від підприємства, яке заморожує продукт. Це бізнес з відносно невеликою маржею, і єдина правильна стратегія – низькі витрати при достатньому рівні оборотності. Усе це передбачає постійну операційну досконалість, під якою розуміємо технічне переозброєння, помножене на роботу з персоналом. Ми не перестаємо наголошувати на тому, що люди – наш головний актив. Маю на увазі не тільки менеджмент, а й усіх працівників. Адже для забезпечення і витримки технологічних параметрів необхідний постійний контроль на всіх етапах виробництва. Жоден бізнес не варто починати, якщо ви не розумієте, як він працює. Ми не віримо в «легкі гроші» або «нішеві» можливості. Практично всі ринки рухаються від монополії до досконалої конкуренції. Потрібно постійно і тяжко працювати з людьми, ринком та технологією.

Однак не все можна передбачити. І хоча у бізнесі загалом звикли до того, що кожного року ситуація змінюється, та цього разу суттєві корективи вніс і Covid-19.

– Перша половина 2020 року виявилася складною для всіх без винятку. Світова пандемія і карантин, пов’язаний з нею, не могли не вплинути на галузь переробки ягід та овочів. Нам пощастило більше, ніж, скажімо, виробникам непродовольчих товарів, – каже Віктор Зайцев. – Окрім того, попит на корисну та якісну їжу залишається завжди. Тому сподіваємося, що наші плани на рік щодо експортних поставок замороженої продукції не зміняться. Наразі злий жарт зіграла природа – несприятливі погодні умови в країні призвели до низького урожаю ранніх ягід, у результаті маємо високі ціни, низьку якість тощо. Аграрії обнадіюють хорошими прогнозами щодо пізніших ягід – смородини, малини, ожини, бузини. Гарним видався врожай кабачків та зимової цибулі. Наша компанія бачить перспективи і шляхи розвитку навіть під час пандемії, тому рухається вперед, знаходить нових бізнес-партнерів, продовжує тішити найвибагливіших споживачів якісною IQF продукцією.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *